آموزش کار با رزین
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

برای هر کسی که میخاد تازه با این هنر زیبا آشنا شود سوالات زیادی به وجود می آید که ما در این مقاله قصد داریم به اکثر این سوالات جواب بدهیم.

رزین اپوکسی را از کجا بخرم؟

صد در صد کار خروجی شما به رزین اپوکسی استفاده شده توسط شما بستگی دارد,بنابراین خیلی دقت کنید که رزین خود را از مراکز معتبر تهیه کنید.

اولین چالش کار با رزین: نرم ماندن و سفت نشدن رزین است
اگر رزین شما بعد از گذشت مدت زمان معینی که برای ساخت رزین وجود دارد، نرم ماند و سخت نشد معمولا علت های مختلفی دارد، که شایع ترین آن ها عبارتند از:
1- اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نسبت موادی که در دستورالعمل ساخت رزین وجود دارد را دقیقا رعایت کنید و آن را سر خود به هیچ وجه کم یا زیاد نکنید.

توجه: هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی مقدار هاردنر را بیشتر از مقدار مشخص شده استفاده نکنید.
2- زمان پخت رزین بستگی به دمای محیطی دارد که آنجا کار می کنید. اگر دما خیلی پایین است، رزین شما باید مدت زمان طولانی تری پخته بشود. بگذارید با یک مثال این موضوع را بیشتر برای تان باز کنیم، اگر دمای محیط از 25 درجه به 15 درجه تغییر پیدا کرد مدت زمان پخت رزین هم 2 برابر می شود.

برای اطلاعات بیشتر می تونید از آموزش های این سایت هم استفاده کنید.

http://sikaj.com

دومین چالش کار با رزین: مات شدن رزین است
اگر احساس می کنید که رزین شما شفافیتی که می خواستید را ندارد و کدر یا مات شده دلیل اصلی آن شرایط آب و هوایی محیطی است که دارید آنجا کار می کنید. توصیه ی ما به شما آن است که دمای اتاق کارتان را با استفاده از یک منبع گرمای خارجی بالا ببرید و سعی کنید رطوبت محیط را کاهش بدهید. علاوه بر این، سعی کنید دمای اتاق را یک دما نگه دارید و باد و گردش و جریان هوا را در آنجا به صفر برسانید.

سومین چالش کار با رزین: بوجود آمدن حباب در رزین
یکی از مشکلات دیگری که در زمان ساخت رزین ممکن است با آن مواجه بشوید این است که در سطح رزین شما حباب بوجود بیاید. خب اولین چیزی که در رابطه با این مسئله باید بدانید این است که وجود حباب به مقدار کم کاملا طبیعی است و تقریبا همیشه این اتفاق می افتد. اما اگر احساس می کنید که تعداد این حباب ها غیرعادی زیاد شده اند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:
دلیل اصلی آن به شیوه ی ترکیب کردن مواد شما بر میگردد، به احتمال زیاد شما موادتان را با سرعت بالایی هم زدید؛ در این مورد یادتان باشد که رزین و هاردنر باید خیلی آرام درون ظرف ریخته بشوند و با هم مخلوط بشوند.

دلیل دیگری که می تواند باعث این مشکل بشود این است که سطحی که شما برروی آن کار می کنید احتمالا کاملا صاف و بدون خش نبوده، سعی کنید قبل از شروع به کار حتما سطحی را که می خواهید روی آن کار کنید رو چک کنید، روی آن را با وسیله ای مثل سمباده صاف کنید. اگر احساس می کنید که با این کار باز هم سطح شما برای کار مناسب نیست می توانید از خود رزین استفاده کنید، یعنی می توانید یک لایه ی نازک از رزین را روی سطح تان بریزید و صبر کنید تا خشک بشود. بعد از این که این مواد خشک شد، حالا می توانید از آن به عنوان میز کارتان استفاده کنید.
دلیل آخری که ممکن است باعث بوجود آمدن این مشکل بشود این است که شما در حین هم زدن مخلوط رزین و هاردنر مدام جهت هم زدن مواد را تغییر دادید. یادتان باشد که شیوه ی ترکیب کردن این مواد خیلی مهم است و شما باید این مواد را هم خیلی آرام و هم در یک جهت هم بزنید.
این مواردی را که گفتیم نکاتی بودند که شما می توانید با رعایت کردن آن ها در حین و قبل از درست کردن رزین حباب های درون رزین را از بین ببرید. اما اگر این حباب ها بوجود آمدند و تعدادشان هم زیاد بودند راه حل و چاره ی کار چی است؟
اگر تعداد این حباب ها زیاد است، متاسفانه باید بگوییم که راهی برای از بین بردن آن ها وجود ندارد و باید دوباره دست بکار بشوید و رزین درست کنید. اما اگر تعدادشان کم است یک راه حل خوب و قطعی این است که رزین تان را در معرض اشعه ی UV مثلا uv نور خورشید قرار بدهید تا حباب های آن بالا بیایندو بعد خیلی راحت با استفاده از یک وسیله ای مثل فندک آن ها را از بین ببرید.

منبع: ویرگول





:: برچسب‌ها: آموزش کار با رزین ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: