نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

ماساژدرمانی چیست؟ آیا ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک موثر است؟ نحوه صحیح ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک چگونه است؟ ماساژ سیاتیک چگونه است ؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد بادکش درمانی و فواید و عوارض بادکش با شما صحبت کنیم این مقاله جهت بروزرسانی و انتشار بار علمی آن در سری وبلاگ های این مجموعه تولید شده است و بر گرفته از یک مقاله در یک وبسایت است که دارای منبع می باشد و پیشنهاد ما نیست جهت بررسی بیشتر و اطمینان بیشتر منابع آن منابع بررسی شود.

در حقیقت ماساژ هنر شفابخش باستانی می‎باشد که می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی دستگاه‌های بدن بگذارد و موجب آرامش، رفع گرفتگی‌های عضلانی و تسکین دردهای عصبی شود و با افزایش جریان خون، بسیاری از بیماری‌های قلبی را درمان کند.

رفلکسولوژی پا، روش درمانی معروفی است که با کمک آن می‌توان گرفتگی، کوفتگی و دردهای کمر و گردن را درمان کرد. ماسور با وارد کردن فشار بر نقاطی از کف پا، آن دسته از دردهایی را که به دلیل نامشخص و براثر آسیب‌دیدگی به وجود نیامده‌اند را درمان می‌کند. دردهایی که به صورت مستمر نیستند و به طور پراکنده تکرار می‌شوند.

ماساژ رفلکسولوژی یک روش ساده و شفابخش برای درمان سیاتیک و درد ناشی از آن است. در ابتدا در رابطه با سیاتیک و علت آن صحبت می‌کنیم. سپس، به بررسی ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک و رفع درد آن خواهیم پرداخت.

سیاتیک چیست؟

اغلب افراد در سنین 30 تا 50 سالگی به سیاتیک مبتلا می‌شوند و علت عمده آن پاره شدن دیسک بین مهره‌ها است. هنگامی که فشاری بیش از حد به ستون مهره وارد می‌شود، قسمت حلقوی محیطی دیسک پاره می‌شود و قسمت مرکزی از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا می‌کند. به این قسمت از پارگی، فتق یا هرنی می‌گویند.

یکی از مشکلاتی که موقع دیسک به وجود می‌آید، این است که قسمت بیرون زده به ریشه‌های عصبی که از نخاع و مهره بیرون آمده است، فشار وارد می‌کند.
از سوی دیگر، تماس مواد شیمیایی تشکیل دهنده قسمت ژلاتینی دیسک با ریشه‌های عصبی باعث التهاب آن‌ها می‌شود. در نتیجه این فشار و التهاب‌ عصب باعث بروز علائم سیاتیک می‌گردد.

فتق دیسک معمولا بعد از انجام فعالیت‌های سنگین مانند بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین و یا خم شدن‌های ناگهانی به وجود می‌آید. به طور متوسط از هر 50 نفر، یک نفر در طول زندگی مبتلا به دیسک می‌شود.

ماساژ پا برای درمان سیاتیک

ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک بر پایه سیستم باستانی چین و تقسیم بندی نقاط مختلف بدن و ارتباط آن نقاط با سایر اندام‌های داخلی استوار است.

با ماساژدرمانی، دردها و فشارهای عضلانی برطرف خواهد شد. امروزه، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از ماساژدرمانی برای رهایی از استرس و گرفتگی‌های عضلانی بهره می‌برند.

به طور معمول، انواع ماساژها با یک مکانیسم مشابه بر روی بدن اثر می‌گذارند. هنگامی که ماهیچه‌ها بیش از اندازه فعالیت دارند، مواد زائد مانند اسیدلاکتیک در موضع تجمع می‌کنند و باعث گرفتگی عضله و اسپاسم عضلانی می‌شوند. اما، ماساژ با بهبود جریان خون موجب گردش مایع لنفاوی و خروج مواد سمی از بدن می‌شود.

ماساژ کف پا، نوعی ماساژ راحت و سریع است که می‌تواند باعث رهایی از درد شود. به همین خاطر، افراد در زمان‌های متفاوت به سراغ این راه درمانی می‌روند.

اکثر افراد هنگامی که در بخشی از بدن احساس درد یا ناراحتی دارند، به طور ناخودآگاه آن نقطه را ماساژ می‌دهند. در حقیقت، ماساژ واکنشی غریزی است که در هنگام وجود درد و یا عارضه بدنی به آن روی می‌آوریم. ما در مقاله « آموزش ماساژ پا برای رفع خستگی» به طور کامل ماساژ رفع خستگی پا را توضیح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه نمایید.

انواع ماساژ درمانی کف پا

ماساژدرمانی کف پا را می‌توان به دسته زیر تقسیم کرد:

ماساژ آروماتراپی کف پا:

در این روش، بیمار از خواص احیاکنندگی و آرامش بخش ماساژ در کنار مزایای درمانی روغن‌های خالص بهره می‌برد.

ماساژدرمانی هولیستیک:

این تکنیک شامل ماساژ یک سری نقاط رفلکس با هدف تحریک و آزادسازی تنش‌های بدن می‌شود.

درمان سیاتیک با ماساژ پا

در این روش درمانی، فشاری ملایم و پایدار بر نواحی و نقاط مرتبط به اعصاب، وارد می‌شود. عصب سیاتیک، جزء بلندترین اعصاب بدن می‌باشد به گونه‌ای که حتی بعضی مواقع فرد درد سیاتیک را با درد کمر اشتباه می‌گیرد.

در اکثر مواقع درد سیاتیک به طور خود به خود در عرض دو ماه کاهش می‌یابد. اما با انجام روش‌های خاص می‌توان فاصله زمانی درمان را کوتاه‌تر کرد؛ برای مثال، ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک یکی از تکنیک‌های درمانی است که موجب کاهش طول درمان و کاهش درد می‌شود. شما می توانید با استفاده از آموزش ماساژ رگ سیاتیک به درمان و کاهش درد خود کمک کنید.

ماساژ سیاتیک کف پا اثر قابل توجهی بر درمان درد سیاتیک دارد. نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه، حاکی از آن است که ماساژدرمانی باعث کاهش ناراحتی و درد بیمار مبتلا به سیاتیک می‌شود. برای آشنایی با انواع ماساژ می‌توانید مقاله «ماساژ» را مطالعه نمایید.

برای مثال، یک مطالعه بر روی 400 نفر انجام شده است که این افراد به طور منظم، هفته‌ای یکبار، ماساژ دریافت می‌کردند. بعد از گذشت 10هفته، دریافت‌کنندگان ماساژ پا عملکرد بهتر و درد کمتری را گزارش می‌کردند.

نحوه صحیح ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک

برای انجام ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک به روش زیر عمل کنید:

روش اول ماساژ سیاتیک پا:

بر روی یک صندلی بشینید. تمام نقاط کف پا و انگشتان را به آرامی ماساژ دهید.

سپس، یک دست را روی پا و دست دیگر را زیر پا قرار دهید و به آرامی از انگشتان پا به سمت قوزک را به آرامی مالش دهید. این حرکات را چند مرتبه به سمت انگشتان پا تکرار کنید.
در مرحله بعد، با یک دست پا را نگهدارید. با دست دیگر، انگشتان پا را فشار دهید و به آرامی انگشتان را جدا از یکدیگر بکشید.

سپس، با استفاده از انگشت شست، از قسمت بالایی کف پا، یک خط افقی را تصور کنید و روی آن خط را محکم فشار دهید. به گونه‌ای که به مرکز کف پا فشار وارد شود. همچنین، قوس و برآمدگی پا را به صورت چرخشی فشار دهید.

تکنیک ذکر شده را چند بار در کف هردو پا اعمال کنید.

کف پا دارای تعداد زیادی پایانه عصبی است که این اعصاب در سراسر بدن پخش می‌شوند. در نتیجه با ماساژ این اعصاب تحریک می‌شوند. هم چنین اگر می‌خواهید با فواید بیشتر ماساژ آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم مقاله «فواید ماساژ» را از دست ندهید.

سخن پایانی

فواید ماساژدرمانی کف پا به اینجا خلاصه نمی‌شود؛ برای مثال، درمان سیاتیک با ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک یک درمان تکمیلی هولیستیک و آرام با هدف تحریک فرآیندهای التیامی بدن و متعادل سازی تمامی دستگاه‌ها انجام می‌شود. هنگام ماساژ کف پا برای درمان سیاتیک برخی از نقاط رفلکس بدن تحت فشار و ماساژدرمانی قرار می‌گیرد؛ زیرا، به عقیده برخی از پزشکان، نقاط کف پا در ارتباط با نواحی خاصی از بدن است. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده و بتوانید اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید. توجه داشته باشید که مشاوره با پزشک قبل از هرکاری صورت بگیرد.



:: برچسب‌ها: ماساژ ,
:: بازدید از این مطلب : 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1401 | نظرات ()