نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

مجموعه دوربین مداربسته آریا در سال ۱۳۸۴ به منظور فعالیت در خدمات پس از فروش در پاساژ امجد راه اندازی گردید و ضمن ارائه خدمات و گارانتی دوربین مدار بسته برای بسیاری از برندهای مطرح طلایه دار تعمیرات دوربین مداربسته در ایران می باشد، متخصصان این مجموعه با دارا بودن دانش آکادمیکی و همچنین تجهیزات مدرن و ارتباط با تولیدکنندگان اصلی در سایر نقاط جهان، فروش دوربین مداربسته تمامی دستگاهی سیستم های حفاظتی و نظارتی را تعمیر و بروز رسانی میکنند، در راستای تکمیل رسالت کاری در حوزه فروش دوربین مداربسته، این مجموعه نسبت به احداث کارخانه تولید دوربین مدار بسته در ایران نموده و با استفاده از دانش ایرانی و تکنولوژی روز دنیا اقدام به تولید دوربین مدار بسته با کیفیتی بالا و مطابق با استانداردهای IEC و GOST نموده و تمام خواسته های مشتری را پوشش میدهد و هر مشتری میتواند باتوجه به نیاز خود دوربین  مدار بسته مورد نظر را Modified کند و بهترین و با صرفه ترین نصب دوربین مداربسته را داشته باشید.

 

انواع دوربین مدار بسته

 

دوربین مداربسته انواع مختلفی دارد، در این مقاله سعی کردیم تمام دوربین های مدار بسته را به صورت کامل و جامع توضیح دهیم، تا بتوانید انتخابی خوبی از مجموعه دوربین مدار بسته آریا داشته باشید.

 

دوربین مداربسته دام(Dome)

همان‌طور که از معنای این دوربین‌ها واضح است اصطلاح دام به شکل بدنه این نوع از دوربین‌های مداربسته دلالت دارد. کاربرد اصلی این دوربین‌ها در محیط‌های داخلی و اداری می‌باشد. اکثر این دوربین‌ها لنزهایی wide با فاصله کانونی کوچک (۳٫۶ یا ۴ میلی‌متر) دارند و به خوبی می‌توانند وقتی در گوشه‌ای از اتاق نصب شوند، تمام فضای اتاق را تحت پوشش قرار دهند. این دوربین‌ها بیشتر مواقع بر روی سقف نصب می‌شوند.

 

دوربین مداربسته باکس(Box)

دوربین‌های باکس دوربین‌هایی با بدنه معمولاً مستطیلی شکل و پلاستیکی هستند که لنز آن‌ها به صورت جدا بر روی دوربین نصب می‌شود.

 

دوربین مداربسته بولت(Bullet)

دوربین‌های بولت دوربین‌هایی با بدنه معمولاً استوانه‌ای شکل و عموماً فلزی هستند. این دسته از دوربین‌های مدار بسته برای محیط‌های خارجی طراحی شده‌اند. قاب ضد آب این دوربین‌ها را قادر می‌سازد تا در محیط‌های بیرونی و با شرایط جوی بد به راحتی کار کنند. همچنین همهٔ این دوربین‌ها قابلیت دید در شب (بااستفاده از مادون قرمز) دارند و می‌توانند در شرایط نوری بسیار تاریک به راحتی تصویر برداری کنند.

 

دوربین مداربسته اسپید دام (Speed dome)

دوربین‌های گردان را با نام‌های متفاوتی می‌شناسند بعضی از این نام‌ها عبارتند از Fast dome,Speed dome,PTZ

در واقع می‌توان گفت این دوربین کامل‌ترین نوع دوربین مدار بسته رنگی که دستگاه کنترلر و کیبورد خاص خود را دارد می‌باشد، گردان است و لنز زوم دارد، می‌تواند شدت نور را تنظیم کند. دور و نزدیک شدن تصاویر را در آن می‌توان کنترل نمود روی سقف نصب می‌شود و تمامی برنامه‌ریزی‌ها و فرامین لازم از طریق کیبورد کوچک و خاص آن قابل اعمال است. هر تصویر را می‌توان مجموعه‌ای از نقاط نا پیوسته فرض کرد که در کنار هم قرار می‌گیرند و مجموعاً یک تصویر را می‌سازند هر کدام از این نقاط در هر لحظه می‌توانند خصوصیات متفاوتی داشته باشند. می‌توان مسیری خاص برای دوربین تعریف کرد و دوربین را برنامه‌ریزی کرد تا در هر شرایط زمانی مختلف مسیر یا نقاط خاصی را تصویر برداری کند.

 

دوربین مداربسته AHD

دوربین مداربسته ahd یک نوع از تکنولوژی ساخت دوربین می باشد. دوربین مداربسته ahd مخفف شده analog high definition و به معنی نوعی دوربین که به صورت آنالوگ بوده ولی دارای کیفیت بالایی می باشد اشاره کرده است به عبارت دیگر تصاویر آنالوگی که این دوربین ها در اختیار دستگاه dvr قرار می دهند بسیار بهتر از دوربین مداربسته آنالوگ می باشد و یک انقلاب جدید در صنعت دوربین آنالوگ به حساب آورده می شود AHD از قطعنامه های ویدئویی HD 720p و ۱۰۸۰p پشتیبانی می کند.

 

دوربین مداربسته حرارتی(Thermal)

دوربین‌های حرارتی یا گرمایی(Thermal)نوعی از دوربین‌های مداربسته هستند که تصاویر خود را به جای نور با توجه به شکل حرارتی محیط می‌سازند.

 

دوربین‌ مدار بسته صنعتی

دوربین مداربسته صنعتی یا دوربین مداربسته جعبه‌ای همانطور که از نامشان پیداست دارای شکل جعبه‌ای مانند بوده و اغلب جنس آن‌ها پلاستیک می‌باشد این دوربین مداربسته شکل مکعب مربعی دارند.. با توجه به اینکه دوربین مداربسته صنعتی دارای قابلیت استفاده از لنز خارجی هستند می‌توانند در شرایط مختلف دقیق تر عمل بکنند و اکثراً در شرایطی از دوربین مداربسته صنعتی استفاده می‌شود که نیاز به تصویر برداری خیلی دقیق و زوم کردن و … در شرایط سخت و بسته‌ای باشد.

 

دوربین‌های مدار بسته مینیاتوری

دوربین مداربسته مینیاتوری یا پین هول (به انگلیسی: Pinhole), دوربین‌های مداربسته‌ای با ابعاد بسیار کوچک می‌باشند. این دوربین‌ها که دارای لنزی کوچک می‌باشند به راحتی قابل پنهان‌سازی در پشت سطوح مختلف می‌باشند، برای این منظور سوراخ کوچکی روبروی لنز ایجاد می‌کنند و تصاویر محیط را مشاهده می‌نمایند. لنز این دوربین‌ها از نوع ثابت (به انگلیسی: FIX) می‌باشد.

 

دوربین‌های مداربسته مینیاتوری با توجه به کاربرد مخفی آن‌ها دارای قابلیت دید در شب IR نمی‌باشند. این دوربین‌ها معمولاً دید مناسبی در نور کم ندارند و برای داشتن تصویر مناسب باید نور محیط را به خوبی تأمین کرد.

 

دوربین مداربسته چشم ماهی fisheye

این مدل دوربین مداربسته برای پوشش تصویر ۱۸۰ درجه و ۳۶۰ درجه محیط به کار میرود. معمولاً مجهز به میکروفن و بلندگوی داخلی برای ارتباط صوتی دوطرفه در محیط هستند.

 

قدرت دید در شب دوربین چشم ماهی معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ متر است و بیشتر برای محیط‌های داخلی نصب می‌شوند.

 

دوربین مداربسته قدی یا Height Strip

نوع جدیدی از دوربین‌های مداربسته که در ورودی محل مورد نظارت نصب می‌شوند و تصویر را متناسب با قد افراد ثبت می‌کنند. این موضوع باعث ثبت تصویر بهتر از چهره افراد شود. این دوربین‌ها معمولاً مجهز به سیستم تشخیص چهره انسان هستند.

 

دوربین‌های مداربسته بی سیم

دوربین‌های مداربسته بی سیم (Wireless security camera) نوعی از دوربین‌های مداربسته هستند که اطلاعات تصویر و صدا را از طریق یک ارسال‌کننده بی سیم برای نقطه‌ای دیگر ارسال می‌کنند. بسیاری از دوربین‌های بی سیم از یک یا دو کابل برای تأمین برق استفاده می‌کنند و اصطلاح بی سیم بیشتر به طریقه ارسال اطلاعات آن‌ها اشاره می‌کند.

دوربین‌های مداربسته بی سیم به واسطه هزینه‌ها و زمان نصب پایین‌تر، در بین کاربران امروزی بسیار محبوب هستند. استفاده از دوربین‌های بی سیم امکان نصب دوربین در مکان‌هایی که امکان سیم کشی ندارند را فراهم می‌کنند.

انواع دوربین مدار بسته بی سیم

دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ

دوربین بی سیم آنالوگ از طریق تبدیل سیگنال‌های تصاویر به سیگنال‌های رادیویی امکان انتقال انها را فراهم می اورد. خروجی فرکانسی این دوربین‌ها با توجه به برد آن‌ها متفاوت است اما امروز استفاده از آن‌ها تا حد زیادی محدود شده‌است.

 

دوربین‌های بی سیم آنالوگ در کنار سادگی و ارزان قیمت بودن اشکالات زیادی دارند که کاربرد آن‌ها را محدود می‌کند. در مرحله اول سیگنال این دوربین‌ها به شدت به شرایط محیطی و نویزهای الکترومغناطیسی حساس است. در واقع در صورتی که موانع موجود در راه زیاد باشند یا شرایط جوی مرطوبی در محل وجود داشته باشد سیگنال دوربین به شدت افت خواهد کرد.

 

در مرحله دوم برندهای معتبر دوربین‌های مداربسته امروزه کمتر تمایلی برای تولید این دسته از دوربین‌های نشان می‌دهند و تنها دوربین‌های بی سیم قابل دسترسی در بازار ایران دوربین‌های با برندهای ناشناخته است که معمولاً عمر مفید بالایی نیز ندارند.

 

دوربین مداربسته بی سیم دیجیتال

دوربین‌های بی سیم دیجیتال معمولاً از تکنولوژی Wifi برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها دارای نقاط قوتی نسبت به نوع آنالوگ هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به پهنای باند بیشتر برای انتقال اطلاعات، تأثیر پذیری کمتر از نویز الکترومغناطیسی اشاره کرد.

 

برد ارسال اطلاعات دوربین مداربسته بی سیم

دوربین‌های مداربسته بی سیم زمانی بهترین عملکرد را خواهند داشت که مانعی در مسیر ارسال اطلاعات آن‌ها وجود نداشته باشد. در محیط بیرونی و بدون وجود موانع دوربین‌های بیسیم معمولاً بردی بین ۷۰ تا ۱۴۰ متر خواهند داشت. وجود هر گونه مانع مانند دیوار، شیشه درخت و … بر روی این برد تأثیر خواهند گذاشت.

 

دوربین مداربسته ۳۶۰ درجه وایرلس

دوربین های مداربسته ای که زوایای دید وسیعی دارند ( بالاتر از ۱۰۰ درجه ) اصطلاحا پاناروما (Panoramic) می نامند. دوربین های مداربسته بیسیم دارای زوایای دید ۱۸۰ درجه و در بهترین حالت ۳۶۰ درجه است. دوربین مدار بسته بیسیم ۳۶۰ درجه در دو نوع دید از بالا ( سقفی ) یا دید بصورت عمودی ( دیواری ) ساخته شده است .

 

نام دیگر دوربین های بیسیم ۳۶۰ درجه در صنعت دوربین مداربسته, دوربین مداربسته بیسیم فیشای (WiFi Camera fisheye) است. این نوع دوربین را دوربین مداربسته بیسیم فیشای نام گذاری کرده اند چون لنز آن شبیه به چشم ماهی است.

 

دوربین مداربسته بیسیم ۳۶۰ درجه برای اتاق ها، سالن ها، شرکت ها، ادارات و منازل بسیار مناسب است و از لحاظ وسعت دید می تواند کار ۴ دوربین مداربسته را همزمان انجام دهد. دوربین های مداربسته بی سیم ۳۶۰ درجه در شکل های مختلف و انواع دوربین لامپی , دوربین تخت ۳۶۰ درجه دیواری و دوربین ۳۶۰ درجه سقفی در بازار ایران موجود است.

 

این دوربین بیسیم برای مشتریانی که قصد نصب دوربین مداربسته برای منزل خود دارند از نظر قیمت و کیفیت بسیار مقرون به صرفه است.

 

تصاویر دوربین مداربسته بیسیم ۳۶۰ درجه دفرمه است که نرم افزار یا اپلیکیشن مربوط به خوبی می تواند این تصاویر را آنالیز کرده و از حالت دفرمه خارج کند و به صورت طبیعی نمایش دهد.

 

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین‌های تحت شبکه که معمولاً با عنوان دوربین‌های IP نیز معرفی می‌شوند را می‌توان متشکل از یک دوربین و یک کامپیوتر که با هم ترکیب شده‌اند توصیف کرد. بخش‌های اصلی یک دوربین تحت شبکه شامل یک لنز، یک سنسور تصویر، یک یا چند پردازشگر و یک حافظه می‌باشد. از پردازشگرها برای پردازش تصویر، فشرده سازی (برای ذخیرهٔ تصاویر)، آنالیز ویدئویی تصاویر و قابلیت‌های تحت شبکه استفاده می‌شود. از حافظه برای ذخیره‌سازی Firmware دوربین‌های تحت شبکه و همچنین برای ضبط تصاویر در خود دوربین و بدون نیاز به ابزار ذخیره‌سازی پشتیبان استفاده می‌شود. دوربین مداربسته شبکه در واقع نوعی کامپیوتر کوچک نیز محسوب می‌شوند. این دوربین‌ها پس از دریافت اطلاعات تصاویر از حسگر آن‌ها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و مطابق پروتکل‌های شبکه به شبکه می فرستند. وجود قسمت‌های تبدیل‌کننده در این دوربین‌ها باعث افزایش پیچیدگی و هزینه‌های آن‌ها شده‌است.

 

هر شرکت تولیدکننده سیستم‌های مداربسته شبکه پروتکلی مختص به خود را برای دوربین‌های تولید شده‌ استفاده می‌کند. این کار موجب می‌شود شما در یک سیستم مداربسته شبکه نتوانید از چند دوربین متفاوت برای یک سیستم یکپارچه استفاده کنید. تنها راه استفاده از دوربین‌ها به این صورت تطابق آن‌ها با پروتکل Onvif است.

 

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

رزولوشن تصویر: دوربین‌های تحت شبکه از نظر رزولوشن تصویر سطح بسیار بالاتری را نسبت به دوربین‌های آنالوگ دارند.

پردازش تصویر: گرچه دوربین‌های آنالوگ قابلیت‌های اولیه‌ای در این زمینه دارند اما قابلیت‌های اصلی پردازش تصویر (تشخیص صورت، پلاک خودرو و …) تنها در دوربین‌های تحت شبکه قابل دسترسی هستند.

انعطاف‌پذیری و امکان گسترش: با توجه به استفاده دوربین‌های تحت شبکه از بستر شبکه‌های دیجیتال، این دوربین‌ها انعطاف‌پذیری و امکان گسترش بسیار بالاتری دارند.

قیمت: از نظر قیمت، هزینه دوربین‌های آنالوگ به مراتب پایین‌تر از دوربین‌های تحت شبکه است.

سادگی در نصب و نگهداری: دوربین‌های آنالوگ از نظر ساختار نصب و نگهداری بسیار ساده‌تر هستند و پیچیدگی فنی کمتری دارند.

منبع: دوربین مدار بسته آریا https://infinity-cctv.ir/cctv/





:: برچسب‌ها: انواع دوربین مدار بسته , دوربینمداربسته , دوربین مداربسته دام ,
:: بازدید از این مطلب : 490
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: