پلی آلومینیوم کلراید چیست و کاربرد آن چگونه است؟
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

 

پلی آلومینیوم کلراید یا آلومینیوم کلراید هیدراته که به اختصار به آن PAC می گویند، یک منعقد کننده پرکاربرد است که به طور گسترده به جای دو منعقد کننده قدیمی سولفات آلومینیوم و کلروفریک مورد استفاده قرار می گیرد و باعث لخته سازی، کم شدن TDS آب، طلال سازی، رفع کدورت و ناپایداری کلوئیدها می شود. پک از نظر شکل ظاهری دارای 2 نوع جامد و مایع است که پلی آلومینیوم کلراید جامد به صورت پودر یا کریستال می باشد و با توجه به گریدهای تولیدی آن، در دو رنگ سفید شیری تا زرد پررنگ تولید و به بازار عرضه می شود. پلی آلومینیوم کلراید مایع به رنگ زرد روشن تا زرد مایل به قرمز تولید می شود و می تواند خوراکی و یا صنعتی باشد. پک با 3 نوع درصد خلوص 9 درصد، 18 درصد و 30 درصد تولید می شود.

برای تولید پلی آلومینیوم کلراید روش های مختلفی وجود دارد که این روش ها عبارتند از: روش تیتانیوم آلومینیوم، روش آلومینیوم فلزی، روش آلومینیوم هیدروکسید، روش کلرید آلومینیوم و محلول قلیایی. پک عمدتا به روش آلومینیوم فلزی و با استفاده از آلومینیوم، سرباره آلومینیوم و خاکستر آلومینیوم تولید می شود. در روش اسیدی، ابتدا اسید هیدروکلریک به خاکستر آلومینیوم افزوده می شود و بعد از انجام فرآیند همزدن، پک مایع تولید می شود. در روش قلیایی، طی فرآیند پلیمریزاسیون، رسوب گذاری و فیلتراسیون و بعد از کامل شدن مرحله خشک شدن، پلی آلومینیوم کلرید تولید می گردد. به طور کلی پک در فشار و دمای بالا تولید می شود.

پلی آلومینیوم کلراید از طریق جذب روی سطح ذرات کلوئیدی و ایجاد پل اتصالی بین پلیمر و ذره، عملیات لخته سازی، رفع کدورت و تصفیه آب و فاضلاب را انجام می دهد. پک از طریق تولید پلیمرهای آنیونی چند ظرفیتی و یون های هیدروکسیل، باعث تشکیل فلاک های سنگین و لخته ها در آب می شود. با تشکیل لخته ها و فلاک های سنگین، سرعت ته نشینی کلوئیدها و ناپایدار سازی ذره‌ ها افزایش می یابد و جداسازی و ته نشینی بهتر و سریع تر انجام می گردد. استفاده از پلی آلومینیوم کلراید باعث کاهش ناخالصی ها و مواد آلی موجود در آب می شود. محدوده کارایی و عملکرد این محصول باید دارای PHبین 5 الی 9 باشد.

این ماده نیز مانند آنتی اسکالانت و... ویژگی ها و مشخصات منحصر به فرد و خاص پلی آلومینیوم کلراید می توان به داشتن عمر بالا و طولانی، عدم ایجاد تغییر در PH آب، کاهش مصرف میزان منعقد کننده، قوی و موثر بودن، تولید لجن یا زباله کم، اثر بخشی بالا، سهولت و آسانی مصرف، بهداشتی بودن، کاهش فعالیت خوردگی آب، کاهش هزینه های خنثی سازی بعد از انعقاد، نداشتن محدودیت دمایی، کارآمد بودن و برخورداری از قیمت مناسب اشاره کرد. به طور کلی پلی آلومینیوم کلراید نسبت به منعقد کننده های دیگر، از درصد خلوص بالاتر، وزن مولکولی بیشتر و خاصیت منعقد کنندگی بهتری برخوردار می باشد و به همین دلیل بیشتر استفاده می شود و طرفداران زیادی دارد.

مصارف پلی آلومینیوم کلراید

- تصفیه آب آشامیدنی

- تصفیه فاضلاب صنعتی، شهری و بهداشتی

- صنعت کاغذسازی و تولید خمیر کاغذ

- به عنوان حامل کاتالیزور در فرآیندهای شیمیایی

- به منظور کاهش مقدار COD اکسیژن

- احیای زغال سنگ

- تولید نشاسته

- بهبود کیفیت آب

- حذف کدورت آب و فاضلاب و زلال سازی آنها

و...

نکات ایمنی هنگام استفاده از پلی آلومینیوم کلراید

- هنگام کار با پک حتما از ماسک، دستکش، عینک محافظ و لباس مخصوص استفاده نمایید.

- از بلعیدن و استنشاق این محصول بپرهیزید زیرا باعث مسمومیت و آسیب های شدید می شود.

- هنگام کار، از تولید غبار در محیط جلوگیری کنید.

- بعد از تمام شدن کار، حتما دست های خود را با آب بشویید.

- این ماده در غلظت های بالا، سمی و خطرناک است و در صورت برخورد با چشم ها و پوست مضر می باشد و خطر آفرین می باشد.

- این ماده به راحتی در آب حل می شود، بنابراین اگر با پوست و چشم تماس پیدا کرد، سریعا ناحیه مورد نظر را با آب روان شست و شو دهید.

- در صورت بلعیدن این ماده، دهان را با آب شست و شو دهید و به فرد مسموم یک لیوان آب بدهید.

- در صورت استنشاق و پدیدار شدن اثرات مسمومیت، فرد را به فضای باز ببرید و در معرض هوای آزاد قرار دهید.

قیمت پلی آلومینیوم کلراید با توجه به نوع آن (خوراکی یا آشامیدنی، فاضلابی یا صنعتی)، کیفیت، مرغوبیت و برند آن تعیین می شود. در حال حاضر در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ایتالیا، فرانسه، انگلیس و چین برای تصفیه آب و فاضلاب از پلی آلومینیوم کلراید به جای منعقد کننده‌ های قدیمی استفاده می‌شود. برای اطلاع از قیمت پلی آلومینیوم کلراید با شرکت هوبارت شیمی تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: پلی آلومینیوم کلراید ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: