بررسی بازی پرطرفدار و جذاب Yakuza: Like A Dragon
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری
Yakuza: Like A Dragon با قهرمانِ جدیدش نشان داده است که با نبود کازوما کریو، داستان این مجموعه همچنان به قوت خودش جذاب و سرگرم کننده است. با دانوتک در ادامه همراه بمانید تا این بازی را به صورت کامل بررسی کنیم.
۱۵ سال است که از عرضه‌ی اولین نسخه‌ی مجموعه Yakuza می‌گذرد. شرکتِ سگا ۱۵ سال پیش کاراکتری را به نام کازوما کریو را به کاربران معرفی و در جریان نسخه‌های مختلف، داستانِ زندگی و ماجراجویی‌های پر فراز و نشیب او را روایت کرد. شاید کمتر کسی در آن زمان فکر می‌کرد که روزی یاکوزا بدون شخص کازوما کریو ادامه پیدا کند. پایان‌بندی Yakuza 6 طوری بود که سگا می‌توانست در آن زمان پرونده این مجموعه را به کل ببندد. در ادامه با وبلاگ ما همراه باشید
 
این در حالی بود که آن‌ها بازی Yakuza: Like A Dragon را معرفی کردند. جالب‌ترین نکته در این زمان این است که آن‌ها از یک قهرمان جدید به‌جای کازوما کریو بهره بردند. تا به همین ‌امروز، دغدغه‌های مختلفی برای کاربران این بازی به‌ وجود آمده است که آیا ایچیبان کاسوگا، قهرمان جدید Yakuza: Like A Dragon، می‌تواند جا پای کازوما کریو بگذارد؟
 
در جواب به این سؤال باید بگوییم که ایچیبان کاسوگا شاید روی کاغذ شانسی برای انجام این کار نداشته باشد، اما وجود بخش‌ها و قسمت‌های داستانی جالب در کنار پیش زمینه‌ی داستانی ارائه شده از او، موردی است که ایچیبان کاسوگا را به یک کاراکتر جذاب در بین همه تبدیل کرده است.
داستان این بازی از جایی شروع می‌شود که یک ‌پرده نمایش تئاتر و به‌دنبال آن یک قتل در یک رستوران بسیار مجلل آغاز می‌شود. سال‌ها از این ماجرا می‌گذرد و ایچیبان کاسوگا ۲۴ ساله برای گروه یاراکاوا از خاندان توجو کار می‌کند. تنها یک روز به سال نو و شروع قرن جدید باقی‌مانده است. بااین‌حال ایچیبان مشغول انجام وظایف و دریافت قرض و پرداختی‌های خانواده آراکاوا است.
 
Yakuza: Like A Dragon داستانی غم‌انگیز
متاسفانه در این بخش بازی شرایط مطابق میل ایچیبان پیش نمی‌رود و به‌خاطر یک قتل و علاقه‌ای که به رئیس خود دارد، مجبور می‌شود تا ۱۸ سال از بهترین دوران زندگی خود را در زندان سپری کند. مشکل از جایی شروع شد که پس از خروج ایچیبان از زندان، دنیای یاکوزاها دیگر شبیه گذشته نیست. ازاین‌رو ایچیبان به ماجراجویی تازه‌ای وارد می‌شود که هم لحظات هیجان‌انگیزی و هم شاد دارد و هم اینکه او را با دردناک‌ترین لحظاتِ زندگی‌اش آشنا می‌کند.
 
در میان نسخه‌های عرضه شده از مجموعه Yakuza، نسخه‌ی ششم و همچنین Yakuza 0 غم‌انگیزترین و تاریک‌ترین داستان را به خود اختصاص داده‌اند. حال Yakuza: Like A Dragon هم درکنار این دو نسخه قرار گرفته و جدا از اینکه تاریک و غم‌انگیز است، می‌توان گفت که بهترین و زیباترین قسمت کل مجموعه را هم ارائه می‌دهد. از ابتدا تا انتهای داستان بازیکنان لحظاتی بسیار غافل‌گیر کننده و جذابی را مشاهده می‌کنند. روایت و نوعِ داستانی از شروع به‌خوبی این سؤال را در ذهن شما قرار می‌دهد که چرا اولین سکانس از بازی، در ارتباط با یک شخصیت فرعی است؟
 
بازیکن در طول تجربه‌ خود سکانس‌ها و اتفاقاتی را نگاه‌ می‌کند که یاد و خاطره نسخه‌های قبل را زنده می‌کند!
 
 
Yakuza: Like A Dragon با گذر زمان و پیشروی بازیکن در داستان به‌خوبی به سوالات جواب می‌دهد و در پایان‌بندی هم هیچ سوالی را بدون جواب باقی نمی‌گذارد. ازطرفی استودیو Ryu Ga Gotoku سعی کرده داستان را به‌گونه‌ای روایت کند که احتمالا در آینده شاهد ماجراجویی‌های بیشتر ایچیبان کاسوگا باشیم. یکی دیگر از مواردی که باعث جذابیت داستان شده، شبیه بودن و مربوط بودن بعضی از بخش‌های داستانی ایچیبان و کازوما است. البته سرگذشت کلی و ساختار شخصیتی این دو کاراکتر به کل متفاوت است، اما بازیکن در طول تجربه‌ خود سکانس‌ها و قسمت‌هایی را می‌بیند که یاد و خاطره نسخه‌های پیشین را زنده می‌کند.
درکنار روایت داستان، شخصیت‌پردازی یکی دیگر از اصلی‌ترین و مهمترین مواردی است که داستان Yakuza: Like A Dragon را به یک تجربه‌ی بسیار درگیر کننده و جذاب تبدیل کرده است. ایچیبان کاسوگا، جوانی است که به‌خاطر گذشته خود، به‌شدت به رئیس خانواده آراکاوا وفادار است. به‌عبارتی او را می‌توان شخصیتی وفادار و قابل اعتماد دانست که یک آرزو دارد، آن هم این است که بتواند همانند قهرمان Dragon Quest، کاراکتری باشد که بتواند تمامی دشمنان خاندان توجو و خانواده آراکاوا را از بین ببرد.
 
با سپری شدن و گذراندن زمان، او به کاراکتری پخته و تکامل یافته نسبت به قبل تبدیل می‌شود، شخصی که شاید یک قهرمان تمام عیار نباشد، اما یک دوستِ بسیار قابل اعتماد به حساب می‌آید. درکنار ایچیبان، سایر شخصیت‌های جدید هم شخصیت‌پردازی قابل قبولی دارند. هرکدام از شخصیت‌ها، پیش زمینه داستانی خود را دارند و بازیکن با برقراری ارتباط با هم‌تیمی‌های خود، می‌تواند پس زمینه و مشکلات آن‌ها را به‌خوبی متوجه شود و ارتباط برقرار کند.
 
سیستم مبارزات نوبتی و افزوده شدن شغل‌ها از درون مایه گیم‌پلی Yakuza: Like A Dragon را شکل می‌دهند
یکی از نکات خوب داستان مجموعه Yakuza، این موضوع است که شخصیت‌های منفی جذابی دارد و Like A Dragon هم از این قاعده جدا و مستثنا نیست. شخصیت‌های منفی به‌خوبی به کاربر معرفی می‌شوند و همچنین شخصیت‌هایی دیگری هم درکنار آن‌ها قرار گرفته که خوب و بد آن‌ها از همان ابتدا مشخص نیست. ازاین‌رو این دسته از کاراکترهای Yakuza: Like A Dragon به داستان‌سرایی گیم کمک کرده‌اند تا شاهد موارد غافلگیر کننده‌ای در طول داستان باشیم. ازطرفی رویارویی و تقابل مجدد با بعضی از کاراکترهای قدیمی هم در نوع خود جالب و متفاوت است و با ارائه شدن یک پیش زمینه داستانی از آن‌ها، کاربرانِ جدیدی هم می‌توانند نسبت به آن‌ها یک شناخت جزئی پیدا کنند.
 
یکی از مواردی‌که در Yakuza: Like A Dragon به کل تغییر کرده گیم‌پلی بازی و سیستم مبارزات گیم است. مخاطبان مجموعه یاکوزا، آن را به اکشن بالا نبردها و المان‌های Beat ‘em Up می‌شناختند، اما Ryo Ga Gotoku در Like A Dragon دست به تغییرات گسترده‌ای زده است. یک سری از موارد بنیادین یاکوزا مثل ساختار مراحل فرعی، فروشگاه‌ها و استفاده از آیتم‌ها همچنان همانند قبل است و ظاهر کلاسیک خود را حفظ کرده است، اما سیستم مبارزات نوبتی و افزوده شدن Jobها مواردی هستند که درون مایه گیم‌پلی Yakuza: Like A Dragon را شکل می‌دهند.
 
استودیو Ryu Ga Gotoku این‌بار به‌سراغ نبردهای نوبتی و المان‌های Jrpg رفته است. البته برای ارائه کردن این مورد، به‌سراغ بازی‌های کلاسیک نرفته است و اگر از مخاطبان Dragon Quest 11 و همچنین Persona باشید، قطعا با Yakuza: Like A Dragon ارتباط برقرار خواهید کرد و از آن لذت خواهید برد. کاربر در طول تجربه خود می‌تواند یک تیم چهارنفره از شخصیت‌هایی را تشکیل دهد که به مرور زمان با آن‌ها آشنا می‌شوید. هر شخصیت ویژگی و مهارت‌های خود را دارد. ازاین ‌رو است که اینکه شما چه کاراکترهایی را انتخاب می‌کنید، قطعاً در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر گذار و حیاتی خواهند بود.
 
هر شخصیت در گیم ویژگی و مهارت‌های خاص خود را دارد
در هر نبرد شما می‌توانید از مهارت‌های کاراکترها، درکنار ضربات معمولی آن‌ها استفاده کنید. همچنین ازطریق بخش آیتم‌ها هم می‌توانید از آیتم‌های بازیابی نوار سلامت و همچنین بازیابی نوار MP استفاده کنید. سیستم مبارزات گیم به‌تنهایی حس و حال خیلی خوبی دارد و می‌تواند هر لحظه شما را سرگرم کند. ترکیب خوب مهارت‌ها با یکدیگر و متفاوت بودن ساختار هر کاراکتر، چیزی است که Yakuza: Like A Dragon را به یک تجربه‌ی متفاوت با سایر گیم‌های ذکر شده، تبدیل کرده است.
در بازی شغل‌ها با هدف تنوع بخشیدن بیش‌تر به روش بازی کردن بازیکن طراحی شده است، اما در ارائه آن ناکام مانده است
بااین ‌حال تیم سازنده‌ی این گیم سعی و تلاش کرده به‌واسطه‌ی Job یا همان شغل‌های بازی پایه و اساس مبارزه‌ای هر کاراکتر را نگه دارد و مابقی را به‌واسطه‌ی این سیستم جدید تغییر دهد. ازاین‌رو تنوع در هر تیم باتوجه به هفت کاراکتر درنظر گرفته شده، بالا می‌رود. مشکل اصلی Yakuza: Like A Dragon دقیقا در پیاده‌سازی سیستم «شغل» است. بازیکنان با تغییر شغل هر یک از کاراکترها، مزیت‌ها و معایب مختلفی را کسب می‌کنند. برای مثال، شغل «قهرمان» به ایچیبان اجازه می‌دهد تا از سلاح‌هایی مثل چوب بیس‌بال، میله فلزی درکنار مهارت‌هایی مختص به این سلاح‌ها استفاده کند. این در حالی است که اگر شغل او را به «هیتمن» تغییر دهید، به یک کاراکتر با مهارت‌های سرعتی و استفاده کننده سلاح‌هایی مثل پنجه بکس و چاقو تبدیل می‌شود.
 
دراین‌میان بیایید تا اشاره کنیم تمامی مهارت‌ها از حالت Light آغاز و با ارتقای سطح شغل‌ها به‌واسطه‌ی کسب XP، مهارت‌ها ساختار Medium، Heavy و Extreme پیدا می‌کنند. حال از همان ابتدا تمامی مهارت‌ها در دسترس نیستند و کاربر باید به‌واسطه‌ی ایچیبان با شخصیت‌های تیم ارتباط برقرار کند و سطح دوستی خود را افزایش دهد. افزایش سطح دوستی در کنار سطح کلی هر کاراکتر باعث می‌شود تا شغل‌های جدید در دسترس بازیکن قرار بگیرند.
 
افزایش و بالابردن سطحِ دوستی به شما کمک می‌کند تا سطح کلی هر شخصیت سریع‌تر بالا برود و زمانی‌که به آخرین سطح دوستی برسند، یک مهارت ویژه مخصوص را کسب می‌کنند!
در حالت کلی، سیستمِ شغل و کلاس‌بندی کاراکترهای بازی که تمامی آ‌ن‌ها از ابتدا در دسترس نیستند باید به‌گونه‌ای باشد که با باز شدن شغل جدید، بازیکن بتواند از آن‌ها استفاده داشته باشد. برای مثال، شغل‌هایی که تقریبا در نیمه پایانی داستان در دسترس قرار می‌گیرند، می‌توانند سطح مهارت‌های‌شان از حالت Medium آغاز شود یا از همان نقطه شروع، تمامی شغل‌ها در دسترس باشند و بازیکن باتوجه‌به سلیقه خود 1 تا 2 شغل را انتخاب و مدام بین آن‌ها سوییچ کند.
 
متاسفانه در Yakuza: Like A Dragon فاقد این آزادی عمل است. سوییچ کردن میان مهارت‌ها برای سنجش قدرت و اینکه کدام یک بهترین گزینه برای شما است، پرهزینه است و هزینه‌ی آن چیزی جز ساعت‌ها صرف کردن وقت برای بالا بردن سطح آن‌ها نیست. تقریبا تا یک سوم ابتدایی بازی، این نقطه ضعف شاید خود را نشان ندهد، اما از نیمه دوم بازی به بعد، دیگر نمی‌توانید کاراکتری را در تیم قرار دهید که سطح شغل آن، یک است. همچنین این مورد برای خود ایچیبان هم صدق می‌کند.
 
بخشِ مدیریتی و استراتژی بازی ساختار جالبی دارد و به‌تنهایی می‌تواند بازیکن را برای ساعت‌ها سرگرم کند!
این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند تا شما در انتخاب شغل بسیار محدود باشید و آن آزادی عملی که دوست دارید، در اختیارتان قرار داده نشود. اگر اهل شروع نیوگیم پلاس باشید، شاید بتوانید شغل‌های جدید را هم امتحان کنید. ارتباط با هم تیمی‌ها مورد دیگری است که در گیم‌پلی و قدرت کلی تیم تاثیر گذار و تیم سازنده به‌خوبی آن را پیاده کرده است. کاراکترها در طول هر نبرد، غذا خوردن یا برقراری دیالوگ‌های تصادفی خودکار در طول گشت‌وگذار در جهان Like A Dragon، امتیازهای مخصوصی را کسب می‌کنند. زمانی‌که امتیازهای هر کاراکتر به سطح مشخصی برسد، باید با آن‌ها صحبت کنید تا سطحِ‌ کاراکتر مورد نظر افزایش پیدا کند.
 
پنج بازی انحصاری پلی استیشن ۵ که به همراه خودِ کنسول عرضه می‌شوند!خواندن
افزایش سطح دوستی کمک می‌کند تا سطح کلی هر کاراکتر سریع‌تر بالا برود و زمانی‌که به آخرین سطح دوستی برسند، یک مهارت ویژه مخصوص را کسب می‌کنند. مینی گیم‌ها و وجود یک بخش تجاری درکنار مراحل فرعی و اصلی از دیگر مواردی هستند که محتویات Yakuza: Like A Dragon را تشکیل می‌دهند. بخش تجاری بازی که با پیشروی در آن به یک شرکت هولدینگ برای سایر شرکت‌های زیرمجموعه خود تبدیل می‌شود، شبیه‌به یک حالت استراتژی با المان‌های بازی‌های کارتی و مدیریتی است.
 
محتوای ذکر شده و بالا بردن شرکت تجاری خود، می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند و به‌واسطه‌ی توضیحات مناسبی که ارائه می‌دهد، به‌خوبی مدیریت شرکت به شما آموزش داده می‌شود. باز هم Yakuza: Like A Dragon به‌واسطه‌ی محتویات داستانی‌اش نزدیک به ۳۰ الی ۳۵ ساعت شما را سرگرم کند. از نظر بصری، Yakuza: Like A Dragon تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه کرده است. هر یک از مهارت‌های ویژه و همچنین احضارهای درنظر گرفته شده برای شخصیت اصلی، با یک میان پرده سینمایی اجرا می‌شوند و حسابی هیجان‌انگیز طراحی شده‌اند. این درحالی است که میان‌پرده‌های سینمایی بازی هم کیفیت خوبی دارند.
 
مراحل اصلی بازی بسیار سرگرم کننده و جذاب طراحی شده‌اند!
 




:: برچسب‌ها: بررسی بازی پرطرفدار و جذاب Like A Dragon ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: