پمپ سیرکولاتور و پمپ شناور چگونه کار میکنند؟
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

پمپ سیرکولاتور و پمپ شناور از پرکاربردترین پمپ های آب هستند که در صنایع مختلف به کار می روند. در این مقاله به معرفی این 2 نوع پمپ می پردازیم.

پمپ سیرکولاتور

پمپ سیرکولاتور یکی از پرمصرف ترین انواع پمپ است و برای به گردش درآوردن آب گرم در سیستم های گرمایشی صنعتی و خانگی و همچنین سیستم تهیه هوا از این پمپ استفاده می شود. بدنه پمپ سیرکولاتور معمولاً از  چدن و استیل بوده و همچنین قادر است مایعاتی را که دمای آنها  100 تا 130 درجه سانتی گراد می باشد را به خوبی پمپاژ کند. از پمپ های سیرکولاتور به جای پمپ های گریز از مرکز نیز استفاده می شود و به طور کلی این پمپ ها با پمپاژ کردن مایعات در یک مدار بسته حرکت می کنند. مواردی مانند فشار پمپ، ظرفیت، میزان مصرف انرژی و کارایی پمپ و سرعت چرخش پروانه پمپ در انتخاب این پمپ موثر است زیرا این عوامل تاثیر بسیار مهمی در عملکرد پمپ دارند. پمپ های سیرکولاتور یک لوله اتصال و یک شیر یک طرفه دارند و در حقیقت می توان گفت بیشترین مصرفی که از پمپ های آب سیرکولاتور می شود، چرخش آب در سیستم های گرمایشی هیدرولیک و همچنین سیستم های سرمایشی است. وقتی که آب با فشار به طرف بالا حرکت می کند، در اطراف سیرکولاتور حرکت کرده و دوباره به جای قبلی خود بر می گردد. به این ترتیب ، پمپ های سیرکولاتور برای انتقال و جا به جایی آب در لوله ها باید از قدرت و انرژی کافی برخوردار باشند. پمپ های سیرکولاتور از دو بخش الکتروموتور و پمپ آب تشکیل شده اند. موتور الکتریکی که در این پمپ وجود دارد، باعث حرکت کردن پروانه ها شده و در نتیجه آب به سمت بالا پمپاژ می شود. علاوه بر این پمپ سیرکولاتور، پروانه ایی شبیه به توربین دارد که این پروانه دارای چرخی همراه با تیغه می باشد و به خاطر حرکت سریعش، آب را به سمت جلو منتقل می کند. پمپ های سیرکولاتور سایز بسیار کوچکی داشته و به راحتی در کنار سیستم لوله کشی نصب می شوند. پمپ سیرکولاتور این توانایی را دارد که آب سرد وآب گرم را در رادیاتورها به حرکت درآورد. یکی دیگر از موارد استفاده این پمپ استفاده از آن برای سیستم گرمایش در کف زمین است. به طور کلی پمپ های سیرکولاتور از سایز خیلی کوچک تا سایز متوسط به وسیله چرخ های لوله محفاظت شده و آنها را به بقیه بخش های لوله کشی هیدرولیک وصل می کنند . پمپ های سیرکولاتوری که سایز  آنها بزرگتر است، معمولاً به صورت لایه ایی نصب می شوند . پمپ هایی که برای سیستم های هیدرولیکی بسته از آنها استفاده می شود، با قطعات چدنی ساخته می شوند زیرا این امکان وجود دارد آبی که در داخل لوله ها وجود دارد به مرور زمان اکسید شده یا به خاطر وجود مواد شیمیایی به زنگ زدگی دچار شود .  پمپ های سیرکولاتوری که جریان آب در آنها به صورت ثابت است ، باید از مواد مقاوم تری مانند برنز ساخته شوند زیرا برنز مانع از زنگ زدگی و اکسید شدن آب می شود. پمپ سیرکولاتور، پمپ شوفاژ یا پمپ پکیج و موتورخانه نیز نامیده می شود.

پمپ شناور

پمپ شناور در حقیقت نوعی پمپ آب سانتریفیوژ مستغرق است و بیشترین کاربرد آن در زمین های زراعی و باغ ها برای استخراج آب از چاه های عمیق می باشد.  به طور کلی می توان گفت از پمپ های شناور برای افزایش فشار آب استفاده می شود. از مهمترین مزیت  پمپ های شناور این است که مصرف انرژی آنها پایین بوده و هزینه تعمیرات و راه اندازی آنها در مقایسه با سایر پمپ ها خیلی کم تر است به همین دلیل این پمپ ها بسیار پر مصرف هستند. با توجه به این که در پمپ های شناور نیازی به فوندانسون نیست، خیلی مقرون به صرفه هستند. پمپ های شناور این قابلیت را دارند که آب مصارف خانگی و صنعتی را تامین کنند. از این پمپ ها همچنین در مواردی مثل سیستم های تحت فشار و زمین های زراعی و کشاورزی نیز استفاده می شود. پمپ های شناور از دو بخش الکتروموتور و پمپ تشکیل شده و همچنین در دو مدل تک فاز و سه فاز تولید می شوند. جنسی که برای ساخت پمپ های شناور استفاده می شود، معمولاً برنز و استیل است ولی جنس استیل این پمپ در مقایسه با جنس برنز دارای مزیت های بیشتری است. پمپ شناور استیل در مقایسه با پمپی که از برنز ساخته شده، دارای مقاومت و استحکام بیشتری است و علاوه بر این مصرف برق آن کمتر است. به طور کلی پمپ های شناور کارکردهای مختلفی دارند و از آنها در مزارع، نیرو گاهها، آب رسانی های مسکونی، تامین آب اضطراری، خاموش کردن آتش و آتش نشانی، تصفیه آب های خانگی، حوضچه ها استفاده می شود. پمپ های شناور در اندازه های مختلفی تولید می شوند و در بیشتر مواقع برای پیدا کردن آب های کم عمق و همچنین برای انتقال دادن آب های آشامیدنی از این پمپ ها استفاده می شود. پمپ های شناور در مدل های مختلف مثل پمپ های شناور جریان محوری، توربینی و الکترو پمپ شناور طراحی و تولید می شوند.

یکی دیگر از انواع پمپ های شناور، پمپ شناور زیر زمیی است و برای کار کردن بر زیر سطح زمین طراحی و تولید شده است. پمپ شناور زیرزمینی تا وقتی که به طور کامل در آب غوطه ور نباشد نمی تواند به درستی کار کند و حتما باید به طور کامل در آب فرو رود. بر خلاف یک سیستم پمپاژ زمینی که آب را از زیر زمین یبرون می کشد ، پمپ شناور به گونه ایی طراحی شده که می تواند آب را با فشار به سطح زمین برساند. به طور کلی می توان گفت پمپ های شناور در اندازه های مختلفی تولید می شوند. در حقیقت دو مدل پمپ شناور وجود دارد و از این پمپ ها برای انتقال دادن آب های آشامیدنی و همچنین پیدا کردن آبهای کم عمق استفاده می شود. پمپ زیرزمینی شناور دارای یک سیلندر 2 تا 4 سانتی بوده و قطر آنها بین 3 تا 5 اینچ است. این لوله یک موتور مهر و موم شده دارد و نزدیک به بدنه پمپ آب نصب شده است. این موتور مانع از ورد آب به داخل لوله شده و یک جریان کوچک به وجود می آورد و همچنین موجب به حرکت درآوردن پروانه می شود. زمانی که کلید فشار روشن می شود، پروانه شروع به چرخاندن آب به داخل پمپ می کند، سپس آب از طریق بدنه پمپ با فشار خارج شده و به سطح زمین می رسد. بقیه قسمت های این پمپ نوعی کابل  است که به موتور متصل می باشد. این پمپ همچنین  لوله ایی دارد که آب را به سطح زمین و مخزن تانکر انتقال می دهد.   





:: برچسب‌ها: پمپ سیرکولاتور ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: